De borg moet binnen 14 dagen na het einde van de huur worden teruggegeven
In het kort
  • borg is een garantstelling voor eventuele schade of huurachterstand
  • is hiervan geen sprake, dan móet de huurder de waarborgsom terug te krijgen
  • veel verhuurders besluiten in strijd met de regels om de borg niet uit te betalen aan de huurder
  • Square Rent doet al wat nodig is om jouw borg terug te krijgen

Functie van de waarborgsom
Bij aanvang van de huurovereenkomst mag de verhuurder de huurder vragen een waarborgsom te betalen. Deze som staat voor de verhuurder borg voor eventuele door de huurder veroorzaakte schade aan de woning of een huurachterstand. Als er schade of een huurachterstand is dan mag de verhuurder een bedrag gelijk aan die schade of huurachterstand inhouden op de borg. Is hiervan geen sprake, dan dient de verhuurder de waarborgsom - sinds 1 juli 2023 - binnen 14 dagen na afloop van de huurovereenkomst volledig aan de huurder terug te betalen.

Wat als de verhuurder de borg niet terugbetaalt?
Ondanks dat het idee van een waarborgsom eenvoudig is, komen er in de praktijk toch vaak conflicten uit voort. Dat komt deels omdat dit alles speelt ná het einde van de huurovereenkomst, en huurder en verhuurder dus niet meer met elkaar te maken hebben. Ze zijn daarom allebei geneigd de  hakken in het zand te zetten. Anderzijds proberen sommige verhuurders simpelweg nog een laatste slaatje te slaan uit de vertrokken huurder.

Het meest veelvoorkomend is de situatie waarin de verhuurder weigert de waarborgsom terug te betalen vanwege een kleine schade aan de woning. De schade staat vaak totaal uit verhouding met de hoogte van de waarborgsom. Maar de verhuurder beweert dat dit het logische gevolg is van de schade en dus de eigen schuld van de huurder. Het gesprek wordt door de verhuurder vermeden in de hoop en verwachting dat de gedupeerde huurder geen actie tegen de verhuurder onderneemt. Want de kosten van een advocaat wegen zelden op tegen de relatief lage opbrengst van een waarborgsom. Zo wint de verhuurder keer op keer. Maar in de meeste gevallen handelt de verhuurder onrechtmatig en kan er met de juiste aanpak een hoop bereikt worden.

Square Rent krijgt de borg voor jou terug
Kom jij er niet uit met je verhuurder, of geeft je verhuurder gewoon geen gehoor, dan kunnen wij je verder helpen. Square Rent beoordeelt jouw situatie en neemt alle nodige stappen om jouw borg terug te krijgen. We schrijven de verhuurder aan en starten een procedure bij de rechtbank indien nodig. Ook na het verkrijgen van een uitspraak zorgen wij voor de naleving daarvan door de verhuurder. Square Rent neemt voor jou het werk uit handen, van begin tot eind. 

Als prijs rekenen we 40% van de teruggekregen waarborgsom. En mocht alle inspanning van Square Rent geen resultaat opleveren, betaal je natuurlijk niets.

Voorbeeld

Sandra heeft haar huurwoning verlaten en krijgt de waarborgsom ad € 500 niet terug van de verhuurder. De verhuurder beweert dat de woning met schade is opgeleverd door Sandra. Sandra ontkent dit. Square Rent spreekt de verhuurder aan en weet de verhuurder te overtuigen van het gelijk van Sandra. De verhuurder betaalt de waarborgsom van € 500 terug aan Sandra. Als vergoeding betaalt Sandra aan Square Rent € 200 (40%).

Ook benieuwd naar onze dienstverlening?

Neem vandaag nog contact op met Square Rent

Zakelijk

IBAN: NL19ASNB0267191103
BTW: NL001178810B61
KvK: 71776028

Algemene voorwaarden | Square Rent 2020 |  Privacy policy